Installasjon av ny kartplotter
Allerede når vi kjøpte båten, så vi at kartplotteren var overmoden for utskifting. Så kostnader for utskifting ble kalkulert inn når vi vurderte de ulike båtene. S/Y Oline ble vurdert til en forholdsvis rimelig båt, selv om visse investeringer måtte gjøres.
Kartplotteren som var installert er vist på bildet under. Denne var så godt som helt ubrukelig. Utdatert kartverk og treg som juling. Alderen på den er noe uviss, men vi antar at den er fra 2005.
Kartplotteren som var installert er vist på bildet under. Denne var så godt som helt ubrukelig. Utdatert kartverk og treg som juling. Alderen på den er noe uviss, men vi antar at den er fra 2005.
Vi sonderte markedet for kartplottere. Vi fikk priser fra Baardsen på kaien i Haugesund som etterhvert viste seg å være svært stive sammenlignet med hva man kunne finne på nett. Vi falt for en Raymarine a98, som på Baardsen kostet 18000 kroner, men vi ble lovet 10% rabatt, altså 16200 kroner. Vi fant samme plotter på seatronics.no til 14000. Og plutselig var den på tilbud på samme sted til i underkant av 12000 kroner. Vipps så var den bestilt.
Bildet over viser den ferdig installerte plotteren. Under denne er det tre instrumenter, hhv tridata, autopilot og vind. Disse tre er av typen Raymarine ST60, og de kommuniserer på Seatalk1. Den nye plotteren kommuniserer på den nyere versjonen seatalkng. Dermed måtte vi ha en overgangskabel. Vi fikk koplet instrumentene sammen med plotteren, og vi kan dermed avlese dybde, logg og vinddata direkte på plotteren, samt kontrollere autopiloten fra plotteren. A98 er også utstyrt med wifi, noe som gjør at en ipad kan brukes som slaveskjerm. Veldig praktisk å ha en slaveskjerm nede på kartbordet.
Attpåtil har jeg fått lagt en hdmi kabel fra tv'en og bak til kartbordet. Det åpner for at vi kan se kartet på storskjerm i salongen. Praktisk for de som eventuelt oppholder seg i salongen å kunne følge med på seilasen.
Selve installasjonsjobben var unnagjort på 3-4 timer. Og relativt enkelt, om man bare har satt seg inn i oppkoplingen på forhånd. Vi støtte på ett problem underveis. Tidligere båteier hadde brukt en gulgrønn ledning for 12V+. Jeg regnet selvsagt med at den gulgrønne lederen var minus/jord. Plotteren ville ikke starte, og når jeg fant ut av problemet, ble jeg et øyeblikk redd for st jeg hadde ødelagt hele plotteren. Men etter å ha snudd polariteten, så fungerte alt fint.
Comments
Post a Comment