Ferien 2017 - Tur og havneanmeldelser - Del 1: Karmøy - Kristiansand
Da var ferien 2017 unnagjort. Vår første feire i båt. Det gikk vel egentlig over all forventning, men noen lærepunkter ble det. Mye gikk seg til i løpet av turen, og noe må vi hensynta neste tur. Bl.a. hadde vi med oss et spedbarn som knapt kunne krabbe da vi dro. I løpet av turen kunne barnet snu seg, vri seg, krype veldig fort, og dermed også kjapt evakuere egen seng, med påfølgende fall ned mot hardt gulv. Vi hadde selvsagt ikke tatt dette med i beregningen. Til neste tur må en eller annen form for nett eller sikring installeres.
En svært positiv ting med turen er at vi ikke hadde noen tekniske utfordringer med båten. Alt fungerte helt fint hele veien. Vi trodde et øyeblikk at kjøleskapet var kaputt, men det viste seg at en kraftig avriming løste det meste. Jeg plasserte ei gasslampe nedi kjøleskapet for å varme det opp slik at all is ble rimet av. Deretter fungerte det helt fint igjen.
Turen startet fredag 23. juni kl 1700 fra vår hjemmehavn på Fosen / Lindøy. Vi hadde et noe ambisiøst mål om å nå helt til Lindesnes i løpet av første kveld / natt. Dette fordi det var meldt kuling dagen etter. Vi lå forsåvidt i rute til å klare dette til ca klokken 12-13 dagen etter, med seiling hele natten, men når vi passerte Egersund tok sjøen seg opp og bølgene nærmet seg 4 meter. Klokken var da 0500 om morgenen, og tankene om å brødfø to barn med frokost, bleieskift og generell omsorg i slik sjø gjorde at vi valgte å sette kursen inn mot Egersund. Vi var allerede forbi Eigerøy, så det ble da søndre innløp. I Egersund ble vi liggende i to dager i påvente av bedre vær. Totalt seilt distanse 62nm.
![]() |
God vind i seilene nedover Jærhavet |
Vel fremme i Egersund kunne vi raskt konstatere at det var god plass på bryggene, mindre enn halvfullt.
![]() |
Halvfulle brygger og lite elegant ledningsutlegg |
Så her blir vi da i to dager. Hva har Egersund å by på? Litt butikker... En jernvarehandel som kunne tilby meg en rustfri sjakkel til ankeret. (det viste seg at eksisterende sjakkel var galvanisert og hadde begynt å ruste. Dette gir en uheldig gulgyllen avrenning på en hvit båt.) En spennende lekepark. Men hva mer? Trollkuken sier de, men den hadde noen brekt av akkurat når vi var der. Kanskje det hadde vært et bra facebookbilde å stå ved siden av en ikke-oppreist trollkuk? Vi tok ikke turen til trollkuken, men i stedet tok vi buss-for-tog til Stavanger og besøkte oljemuseet. Et populært innslag blant de minste var også besøket på Egersund sjokoladefabrikk. Her får de minste prøve seg på å lage sjokolade i ulike varianter.
![]() |
En veldig ålreit lekeplass i Egersund |
Pris: Kr 200,-
Betaling: Ingen moderne betalingsløsninger. Enten kontant i postkasse, eller med kort i havnekontorets åpningstid. (kl 17-23) Besøker man havnen på odde tidspunkt, er man avhengig av å ha kontanter på seg for å betale. Det finnes imidlertid minibank kun få hundre meter fra havnen.
Fasiliteter: Vask, tørketrommel, dusj og toaletter. Vær imidlertid oppmerksom på at bygget stenger kl 23. Det betyr at man må påbegynne vask av klær i god tid for ikke at klærne skal bli innelåst i bygget. Både vask, tørk og dusj må betales med mynter. Sørg derfor for å besøke så mange mix-kiosker som mulig i forkant, og kjøp en pakke tyggis med en hundrelapp.
Generelt: Havnen ligger i godt beskyttet farvann. Vi opplevde imidlertid en kuling fra vest mens vi lå her. Den rev godt i fortøyningene og gav mye skvulping i skipssiden. En del av denne skvulpingen kan unngås ved å legge seg på innsiden av bryggen. Forøvrig er det mye strøm utover, pga elven som renner ut.
Etter to dager i Egersund bestemte vi oss for å ta turen videre. Været hadde roet seg kraftig, men meldingene tilsa fremdeles en god del sjø og vind. Vi ville uansett prøve, og heller returnere dersom det ble for ille. Det første stykket gikk greit, men når vi nærmet oss Sogndalstrand økte sjøen på og bølgene herjet ganske mye med båten. Vi svingte derfor inn til Sogndalstrand og ble liggende der for natten. Det var her vi trodde kjøleskapet hadde tatt kvelden. (ref ingress) Totalt seilt distanse ble kun 13nm.
![]() |
Sovende unger sikres med tau så ikke de faller ned. |
Pris og betaling: 125,- Betales via Appen Go Marina. Vær imidlertid oppmerksom på at havnen heter "Los Bryggen" i appen. Vi lette febrilsk etter havnen, men fant den ikke. Først dagen etter fant vi den.
Fasiliteter: Her er et flott servicebygg med toaletter, vaskemaskin, dusj og tørketrommel. Dessuten en liten stue med tv og ei gjestebok. Servicebygget er nytt og uforholdsmessig flott og stort for en liten plass. Vi hadde hele bygget for oss selv. Bruk av vaskemaskin, tørketrommel, samt påkopling av strøm på brygga betales også i appen Go Marina.
Generelt: Her er en brygge med plass til ca to båter. Når vi ankom hadde selvsagt en båt lagt seg midt på bryggen og tatt opp begge plassene. Vi fant imidlertid en ledig plass på ei fiskerbrygge like ved, og la oss der i stedet. Båten på losbrygga dro avgårde i løpet av kvelden og vi flyttet oss bort dit for å få litt strøm. Om losbrygga er full, er nok her alltids en mulighet til å finne fortøyingsmuligheter andre steder i havnene. Det er dessuten fortøyningsbøyer utenfor kaien slik at man kan ligge baug-inn. Da er det nok plass til 3-4 båter. Stedet er lite og rolig med et kulturhotell, noen cafeer og visstnok en landhandel som vi er usikre på hvor ligger. Gatene er trange med en intim og koselig bebyggelse.
Vi tilbrakte ikke så mye tid i Sogndalstrand. Neste morgen var været fortreffelig, og vi kom oss derfor avgårde tidlig. Vi hadde faktisk ålreit seilevind et godt stykke på vei, omtrent helt til Lista fyr. Sjøen var rolig. Mellom en halv og en meter bølger. Utenfor Lista ble imidlertid sjøen litt rotete, noe som gjorde det krevende å styre båten. Vel forbi Lista svingte vi innom Farsund for middag og litt hvile. De minste blir fort utålmodige om seilasen blir for drøy. Planen er å seile videre i kveld, etter ungenes leggetid. I Farsund fikk vi noen timer til å rusle rundt i "byen", samt gå på restaurant med noen bekjente.
Farsund Gjestehavn
Pris: Kr 200,- Vi skulle bare ligge noen timer, så vi betalte ikke. I følge informasjonsskiltet i havna, skulle havna være bemannet. Vi prøvde å finne denne bemanningen for å spørre om hvor mye vi skulle betale for å ligge noen timer. Vi fant ingen bemanning. Vi spurte også på Coopbutikken som lå like ved kaien, men heller ikke de visste om noen bemanning. Vi valgte å la være å betale. Når vi
kom tilbake til båten satt havnevakten og ventet på oss. Jeg forklarte hvorfor vi ikke hadde betalt, og at vi straks skulle videre. Da var det hele i orden, og vi behøvde ikke betale.
Fasiliteter: Her finnes vask/tørk og dusjer. Og som nevnt, dagligvare like ved kaien.
Generelt: Flott brygge i flotte omgivelser. Fin innseiling. Lang brygge med god plass. Kort avstand til butikker og restauranter.
![]() |
Fortøyd longside i Farsund Gjestehavn |
![]() |
Sydkapp / Lindesnes |
Dag 5 - Lillehavn
Pris: Gratis.
Fasiliteter: Ingen, bortsett fra en container man kan kvitte seg med litt søppel i.
Generelt: Ei svært koselig havn. Liten og trang. Kan anbefale dette som stoppested på vei øst eller vest. Gjestebrygga har plass til to båter, flere om man legger seg utenpå hverandre. Skriver mer om Lillehavn senere, da vi besøkte denne havna på hjemturen også.
Etter forholdsvis lange etapper, bestemte vi oss for å ta litt kortere etapper videre. Vi satte kursen mot Kristiansand, og hadde pekt oss ut et stopp omtrent halvveis fra Lindesnes som het Trysnes Marina og Feriesenter. Vi seilte litt i starten, men kuling rett i fleisen og begrenset mulighet for å krysse innaskjærs gjorde at vi gikk over på motor etterhvert. Det var tildels ganske hissige bølger inn i mellom øyene. Vi ankom etterhvert Trysnes.
Dag 6 - Trysnes Marina og Feriesenter
Pris og betaling: Kr 125,- betales i resepsjonen.
Fasiliteter: Dusj og vaskemaskin.
Generelt: Man har gjerne høye forventninger til en marina og feriesenter. Det man møter her er imidlertid noen gamle slitte flytebrygger hvor det ligger mye eldre båter og en del båter til forfall. Det er ingen strøm på bryggene, ei heller vann. Det er imidlertid en vannslange ved bunkersbrygga. Bunkers får man imidlertid ikke, da pumpene er ute av drift. Havna er dårlig merket. Det står skilt med "gjestekai" på en fast kai like ved noen rorbuer. Her kunne man imidlertid ikke ligge, og havneverten, som forøvrig var hyggelig og grei, gav anvisninger om å ligge ytterst på flytebryggene. Man forventer kanskje noen lekeapparater, ei trampoline, eller noe av et feriesenter, men her finner man ingen av delene. Det finnes likevel ei lita strand som måler ca 6,2 meter i bredden. Dette er mer enn nok for at ungene skal kose seg noen timer. Havneverten var også åpen og ærlig på at området ikke er tilrettelagt for barn. Det ser ut for at kjernevirksomheten her er fiskeferie for tyskere. Resepsjonen er fylt til randen av fiskekroker og svivler, snarere enn strandleker og iskrem. Diverse havneguider, samt marinaens egne internettsider lover "ei perle på sørlandet". Noen perle er det ikke, med mindre man er tysker og er veldig glad i å fiske.
Dagen etter gikk turen videre til Kristiansand. Omtale av havna der, og turen videre kommer i neste innlegg. Turen til Kristiansand gikk for motor med tildels svært kraftig motvind. Innseilingen til Kristiansand er lang, og med stiv kuling i fleisen gikk det i humpete 3,5 knop.
![]() |
Frisk motvind. Vi målte vindstyrker opptil 21m/s. På det jevne lå det mellom 12 og 15m/s. |
Comments
Post a Comment