Båten på sjøen hele vinteren = Sesong hele året
I vår hjemmehavn er det stort sett isfritt hele året. På de kaldeste dagene kan det danne seg ei tynn hinne, men for det meste er det ingen is. Det gjør at vi kan ha båten på sjøen hele året, og også nyte de vakre vinterdagene på sjøen. I helga som var var det nydelig vær. Vindstille og sol. Dermed var det duket for årets første båttur. Kun en liten kort tur riktignok, men korte turer er også båtturer. Vi tok med oss barna og dro avgårde. Litt is måtte vi brøyte oss gjennom, men ikke mer enn at vi knapt merket det.
Vel ute på fjorden forsøkte vi fiskelykken, men ingen fisk ville bite på. Det lå 3-4 andre båter omkring og fisket også, og de fikk fisk. Etter litt fiske gav vi opp og ungene evakuerte ned i salongen for litt kveldsmat og barne TV. Der var det godt og varmt ettersom eberspacheren hadde surret og gått ei stund. Det ble også kaldt oppe på dekk etter at sola gikk ned. Bildet er tatt like etter solnedgang, så den flotteste idyllen gjenspeiles dessverre ikke på bildet, men det var riktig så idyllisk og flott før sola gikk ned.
På vei hjem like etter at sola har gått ned. Himmelen er egentlig blå, selv om den ser litt gråhvit ut på bildet. |
God, varm og nytrukket kaffe smaker usedvanlig godt i kulda. Vi slet litt med å få fyr i kokeplata, noe som antagelig skyldes lavt trykk på gassflaska som følge av lav utetemperatur. Etterhvert som temperaturen stiger inne i båten, så vil også skapet der gassflaska står bli litt oppvarmet. Så vi fikk fyr etter noen forsøk. Jeg lærte i alle fall at man ikke skal regne med å få fyr med en gang når det er kuldegrader. Det burde jeg egentlig visst, jeg som har vært på teltturer på vinterstid. Det har vært noen tilfeller der jeg har måttet varme gassflaska på innsiden av jakka. Det er imidlertid ikke like lett å stappe ei 2 kg Statoilflaske inn i jakka. Det er litt lettere med en 300 grams campinggassflaske.
Det er fortsatt meldt litt kuldegrader fremover, så det gjelder å opprettholde vinterkonserveringen. Motoren generelt, og saltvannskretsen spesielt, konserveres med en 200 watts frostvakt som legges inn i motorrommet etter endt tur. Toalettet og septiktanken har fått sin dose glykol. I løpet av turen var det kun eldstejenta som måtte tisse litt, så vi valgte å ikke tømme tanken. Den lille skvetten med urin får ligge der å kose seg i glykolen, og vi slipper å fylle på ny glykol. Ellers er ferskvannstank og rør tømt og drenert, og vi fyller ikke på det igjen før våren har kommet. Kaffevann og drikkevann tok vi med oss i en dunk. Til slutt må vi passe på å stenge alle ventiler. Det er også et soleklart vilkår i forsikringen. I vinterhalvåret skal bunnventilene være stengt. (Selv om vilkårene også sier at forsikringen ikke dekker skader som skyldes frostsprengning.)
Comments
Post a Comment