Raspberry Pi i båt - del 2 - installasjon ombord
Her skriver jeg litt om min Raspberry Pi etter at den har blitt installert i båten. De tekniske detaljene, oppkoplingsskisse, python script, node red diagram osv finnes her i denne artikkelen: https://syoline.blogspot.com/2018/04/raspberry-pi-i-bat-del-1-bygging-og.html
Jeg gjorde mest mulig klart hjemme. All programmering, testing og klargjøring. Videre monterte jeg RPi på ei plexiplate, la alle utganger mot RJ45 plugger, og la et plexilokk på det hele. På den måten kunne alt enkelt plugges til RPi ombord, og alt kan enkelt koples fra dersom jeg behøver å ta RPi med meg hjem.
Vi har nå vært på to langhelgturer med båten, og har fått testet ut våre nye funksjoner. For å repetere hvilke funksjoner jeg har programmert:
- Temperaturmålinger i frys, kjøl, salong og motorrom
- Nivåmåling på septiktank med kapasitive målere
- Nivåmåling på ferskvannstank
- Fjernstyring av Eberspächer hjemmefra (eller hvor som helst)
- Fjernavlesning av temperaturer og annen data fra hvor som helst
- Integrasjon mot plotter for å hente essensiell navigasjonsdata. Dette for å kunne få dette på skjerm ved kartbord, samt ha muligheten til å spore båten dersom uproffe tyver stikker av med den.
- Fjernavlesning av batteriets ladenivå (ombord i båten leser jeg av dette direkte på Victron displayet)
Det er to funksjoner jeg ikke har fått til å fungere enda, og det er nivåmåling av ferskvannstank og fjernstyring av eberspächer. Førstnevnte løser jeg ved å bestille flere kapasitive nivåsensorer. Jeg tenkte egentlig å bruke den originale føleren som er metallstenger som stikker ned i vanntanken på 25%, 50%, 75% og 100%. Problemet er bare at ferskvann er en utrolig dårlig strømleder. Ferskvann leder omtrent ikke strøm i det hele tatt. Jeg får dermed ikke registrert om metallstangen er i kontakt med vann eller ikke. Sistnevnte har jeg også en plan for å løse. Planen var å bygge dette med en transistor. Transistoren skulle, etter databladet, tåle 20 volt, men den brant opp på 12 volt. (ingen strøm, kun 12 volt spenning) Transistoren har riktignok sitt opphav fra den østlige delen av verden. Jeg har bestilt og mottatt 3 volts relèer som jeg skal benytte til formålet. Jeg har bare ikke fått somlet meg til å installere det enda. (vinteren er et stykke unna)
Velm tilbake til de to langhelgene vi nylig har hatt. Vi er så lang meget fornøyd med RPi installasjonen. Utrolig kjekt å ha temperaturer på veggen, samt følge med hjemmefra. Men det aller kjekkeste er å kunne følge med på nivået i septiktanken. Tidligere har vi lyst på tanken med lommelykt for å se nivået, men nå har vi altså full kontroll. Det tok litt tid å finne ut av disse sensorene. De behøve åpenbart kalibrering. De reagerte på nærliggende fingre, vannfilm på innsiden, maiskorn på innsiden, osv. Jeg fant ut at jeg får lime imellom noen utkapp av slingreduk for å øke avstanden litt. Det fungerte i og for seg, men resultatet ble ikke pålitelig i det hele tatt. Til slutt fant jeg ut, takket være en annen Raspberry Pi båtbruker, at det finnes en kalibreringsknapp under en klistrelapp. Kalibreringsknappen ble lokaliser, og etter et par fyllinger, tømminger og knappetrykk, så fungerte det hele helt utmerket og særdeles pålitelig.
Og det viktigste av alt er jo at vi brukere får dra nytte av alle disse kjekke dataene som RPi prosesserer for meg. Jeg har egentlig to stk HMI (human machine interface). Det ene er en TFT skjerm som er montert ved kartbort. Denne har jeg elegant montert inn i lokket på en liten trekasse jeg kjøpte på IKEA for herrens evighet siden. Her kan jeg lese av temperaturer, nivå i septik, og etterhvert også nivå i ferskvann. Her kan jeg også programmere inn andre data i fremtiden om jeg vil.
Videre har jeg et node-red dashboard der jeg i tillegg til temperatur og tanknivå, også leser av navigasjonsdata fra plotter. Fart, kurs og posisjon. Dette er de viktigste data i en bestikksituasjon eller en nødsituasjon, så det kan være greie data å ha nede ved kartbordet. I tillegg har jeg lykkes i å kople sammen min Victron batterimåler med RPi, så nå leser jeg også av batteriets SOC på dette dashboardet. (Nei, ingen svindyr VEDirect usb kabel til halvannen tusen trengs for dette......)
Noe Red dashboardet kan jeg få tilgang til via ipad, TVen ombord, eller via VNC connect fra hvor som helst i verden.
Til slutt gjenstår det bare å takke alle som har hjulpet meg. Kinamann fortjener også en stor takk som sender meg varer, portofritt, for slikk og ingenting, hele veien til Norge.
Og prosjektet er på ingen som helst måte ferdig. Jeg skal bygge inn mer funksjonalitet. Mer info kommer til vinteren. Men nå er det sommer, og nå skal det bare nytes.
Jeg gjorde mest mulig klart hjemme. All programmering, testing og klargjøring. Videre monterte jeg RPi på ei plexiplate, la alle utganger mot RJ45 plugger, og la et plexilokk på det hele. På den måten kunne alt enkelt plugges til RPi ombord, og alt kan enkelt koples fra dersom jeg behøver å ta RPi med meg hjem.
Vi har nå vært på to langhelgturer med båten, og har fått testet ut våre nye funksjoner. For å repetere hvilke funksjoner jeg har programmert:
- Temperaturmålinger i frys, kjøl, salong og motorrom
- Nivåmåling på septiktank med kapasitive målere
- Nivåmåling på ferskvannstank
- Fjernstyring av Eberspächer hjemmefra (eller hvor som helst)
- Fjernavlesning av temperaturer og annen data fra hvor som helst
- Integrasjon mot plotter for å hente essensiell navigasjonsdata. Dette for å kunne få dette på skjerm ved kartbord, samt ha muligheten til å spore båten dersom uproffe tyver stikker av med den.
- Fjernavlesning av batteriets ladenivå (ombord i båten leser jeg av dette direkte på Victron displayet)
Det er to funksjoner jeg ikke har fått til å fungere enda, og det er nivåmåling av ferskvannstank og fjernstyring av eberspächer. Førstnevnte løser jeg ved å bestille flere kapasitive nivåsensorer. Jeg tenkte egentlig å bruke den originale føleren som er metallstenger som stikker ned i vanntanken på 25%, 50%, 75% og 100%. Problemet er bare at ferskvann er en utrolig dårlig strømleder. Ferskvann leder omtrent ikke strøm i det hele tatt. Jeg får dermed ikke registrert om metallstangen er i kontakt med vann eller ikke. Sistnevnte har jeg også en plan for å løse. Planen var å bygge dette med en transistor. Transistoren skulle, etter databladet, tåle 20 volt, men den brant opp på 12 volt. (ingen strøm, kun 12 volt spenning) Transistoren har riktignok sitt opphav fra den østlige delen av verden. Jeg har bestilt og mottatt 3 volts relèer som jeg skal benytte til formålet. Jeg har bare ikke fått somlet meg til å installere det enda. (vinteren er et stykke unna)
Raspberry Pi innpakket i plexi, plassert under kartbord |
Velm tilbake til de to langhelgene vi nylig har hatt. Vi er så lang meget fornøyd med RPi installasjonen. Utrolig kjekt å ha temperaturer på veggen, samt følge med hjemmefra. Men det aller kjekkeste er å kunne følge med på nivået i septiktanken. Tidligere har vi lyst på tanken med lommelykt for å se nivået, men nå har vi altså full kontroll. Det tok litt tid å finne ut av disse sensorene. De behøve åpenbart kalibrering. De reagerte på nærliggende fingre, vannfilm på innsiden, maiskorn på innsiden, osv. Jeg fant ut at jeg får lime imellom noen utkapp av slingreduk for å øke avstanden litt. Det fungerte i og for seg, men resultatet ble ikke pålitelig i det hele tatt. Til slutt fant jeg ut, takket være en annen Raspberry Pi båtbruker, at det finnes en kalibreringsknapp under en klistrelapp. Kalibreringsknappen ble lokaliser, og etter et par fyllinger, tømminger og knappetrykk, så fungerte det hele helt utmerket og særdeles pålitelig.
Kapasitive sensorer på septiktank |
Og det viktigste av alt er jo at vi brukere får dra nytte av alle disse kjekke dataene som RPi prosesserer for meg. Jeg har egentlig to stk HMI (human machine interface). Det ene er en TFT skjerm som er montert ved kartbort. Denne har jeg elegant montert inn i lokket på en liten trekasse jeg kjøpte på IKEA for herrens evighet siden. Her kan jeg lese av temperaturer, nivå i septik, og etterhvert også nivå i ferskvann. Her kan jeg også programmere inn andre data i fremtiden om jeg vil.
Videre har jeg et node-red dashboard der jeg i tillegg til temperatur og tanknivå, også leser av navigasjonsdata fra plotter. Fart, kurs og posisjon. Dette er de viktigste data i en bestikksituasjon eller en nødsituasjon, så det kan være greie data å ha nede ved kartbordet. I tillegg har jeg lykkes i å kople sammen min Victron batterimåler med RPi, så nå leser jeg også av batteriets SOC på dette dashboardet. (Nei, ingen svindyr VEDirect usb kabel til halvannen tusen trengs for dette......)
Noe Red dashboardet kan jeg få tilgang til via ipad, TVen ombord, eller via VNC connect fra hvor som helst i verden.
Node Red dashboard |
TFT skjerm ved kartbord |
Til slutt gjenstår det bare å takke alle som har hjulpet meg. Kinamann fortjener også en stor takk som sender meg varer, portofritt, for slikk og ingenting, hele veien til Norge.
Og prosjektet er på ingen som helst måte ferdig. Jeg skal bygge inn mer funksjonalitet. Mer info kommer til vinteren. Men nå er det sommer, og nå skal det bare nytes.
Comments
Post a Comment