AIS SART - Personlig AIS transponder

Vi planlegger en tur ut på storhavet, og har derfor hatt en god runde med oss selv hva sikkerhet angår. Nå er det sikkert nesten like farlig å ferdes kystnært som til havs, men hjelpen er i alle fall litt nærmere om man er kystnært, så man føler seg i alle fall litt tryggere.

Vi har gått til innkjøp av en rekke sikkerhetsutstyr, og blant dem er to stk Oceansignal AIS MOB1. Dette er bittesmå AIS sendere som man plasserer inni redingsvesten, og som aktiveres om vesten blåses opp. Den sender da først en DSC alarm til VHFen som er plassert i båten. Den fungerer derfor som en MOB alarm. Veldig praktisk om man står alene til rors, og øvrig mannskap er nede i salongen for litt søvn eller hvile. Videre vil denne dingsen sende AIS posisjon, slik at de dukker opp på skjermen på kartplotteren.

Hva skal man med sistnevnte vil kanskje mange spørre seg? Det kan vel umulig være så vanskelig å finne en person som befinner seg 100-200m fra båten. Faktum er at, om det er litt sjø, så kan det være nesten umulig å se en person som ligger i vannet 100m unna båten. Man kan være heldig å spotte personen på bølgetoppene, men da skal man ha en god porsjon flaks. Det er ikke uten grunn at MOB reglene sier at en mann skal holde konstant øye med den som har falt over bord. Men nå er vi kun to stykker som skal på tur, og da har vi ikke den muligheten. Gjenværende person ombord må konsentrere seg om å få ned seil og startet motor. Deretter kan søket begynne.

Ser de store ut? Jeg kan røpe at de er på størrelse med en kulepenn.

Videre er det en tredje funksjon, og det er DSC all ships call. Det skjer imidlertid ikke automatisk. Man må trykke inn en knapp der man ligger i vannet, og vil da sende melding til alle omkringliggende skip. Her skal man imidlertid være oppmerksom på at rekkevidden er svært begrenset. Man har i utgangspunktet omtrent samme dekning som VHF skip til skip, men man ligger helt nede i vannoverflaten, og det vil begrense rekkevidden betraktelig. Jeg har lest noen tester, og man kan regne med en rekkevidde på 1-2 nautiske mil.

En viktig forutsetning for at en AIS MOB skal være nyttig er selvsagt at man har AIS i båten sin. Videre må man ha VHF med DSC, samt gyldig abonnement hos Kystradioen.

Litt om valget av utstyr. Nettbutikkene bugner av sikkerhetsutstyr. Og nødpeilesendere kommer i en rekke ulike varianter. Vårt valg falt på disse AIS SARTene. Av annet utstyr kan nevnes radar SART og EPIRB. En radar SART sender ut radarsignal når man blir truffet av radarstråling, slik at man blir synlig på radaren til vedkommende fartøy. En EPRIB sender posisjon og alarm via satelitt til hovedredningssentralen. Disse tre har derfor helt ulike virksomhetsområder. En EPIRB er egnet til å varsle redningsstyrkene, og er egentlig det eneste riktige om man seiler alene. En radar SART er best egnet til å tilkjennegi seg ovenfor skip som allerede leter etter deg. Mens en AIS SART med DSC funksjon er best egnet til å varsle eget morfartøy, samt melde posisjon dit.

Jeg må også skrive noen få ord om navnet AIS SART. Det het AIS SART inntil nylig. I VHF læreboken min, Mayday, står det at det heter AIS SART. En rekke butikker selger også fortsatt dingsen som en AIS SART. Men NKOM har i nyere tid bestemt at det ikke er lov å kalle det for en SART. Så nå heter de så mangt. Noen kaller dem for ''personlig AIS utstyr'', noen ''AIS MOB'' og jeg har også sett kortvarianten ''personlig-AIS basert-mann-over-bord-alarm''. Jeg synes på ingen som helst måte det er dumt at NKOM har forbudt navnet AIS SART, men jeg synes de da godt kunne ha gitt dingsen et nytt og fornuftig navn. Jeg holder en knapp på AIS MOB.

Ferdig montert i redningsvest, er det tid for å teste utstyret. Under her finner dere to videoer. En som viser testing av DSC funksjonen, og en som viser testing av AIS funksjonen. DSC testen kan bære preg av å være litt ''fiklete''. Når enheten aktiveres, vil DSC sendes etter 15 sekunder. Når jeg drar i snoren i videoen, så har jeg 15 sekunder på meg til å skru enheten av. Jeg må trykke på avknappen for å forhindre at det går ut mann-over-bord melding via AIS. Deretter må jeg holde knappen inne ei stund for å sende testmelding. I en reell situasjon trenger man ikke trykke på noe som helst.





Til slutt vil jeg si noen ord om programmeringen. Man kan velge å betale leverandøren noen hundrelapper for programmering. Eller man kan gjøre det selv. Jeg anbefaler det siste, da det er latterlig enkelt. Man går inn på en nettside, taster inn MMSI nummeret til båten, og deretter skal man holde enheten opp mot skjermen, hvorpå det kommer en serie med blink. Et noe spesielt brukergrensesnitt jeg ikke før har sett maken til. Du kan se det i videoen under. 






Comments

Popular posts from this blog

Raspberry Pi i båt (del 1 - bygging og programmering hjemme)

Vårpuss: Rubbing og polering av skuteside - forbannet mikrofiber

Lei av frossen melk og tomme batterier? - Nytt kjøleaggregat