Mann over bord!

Hva gjør man dersom noen faller over bord? Hvordan får man personen opp i båten igjen? Det mest nærliggende er vel å rygge akterenden til og plukke personen opp på badeplattform/badestige. Men dersom det er litt sjø, så kan det være direkte livsfarlig å befinne seg ved badeplattformer eller badestiger. Man kan regelrett bli slått ihjel. Personen må da opp fra siden. Og det å få en person på 75kg + 25kg våte klær opp fra siden er ingen enkel sak. Det krever en plan og det krever trening. Og har man trent på en båt, betyr ikke det at man behersker det godt på en annen båt.

Kritiske elementer ved en MOB situasjon:
- Lett å miste personen av syne
- Vanskelig å manøverere båten tilbake til personen
- Vanskelig å få tak i personen, særlig ved bevisstløshet der personen ikke selv kan hjelpe til
- Vanskelig å få personen ombord
- Fare for dødelig nedkjøling hele året i Norge. 10-15 minutter i det kalde vannet kan være dødelig. 

Så hvordan ikke miste personen av syne? Er det litt bølger eller redusert sikt, så mister man fort personen av syne. 
- Er man flere ombord, så skal en person se på MOB hele tiden og peke på vedkommende.
- Kast en redningsbøye, redningsvest eller lignende. Både for at personen skal ha noe å holde i, men også for å markere ulykkesstedet.
- Bruk redningsvest alltid når man er ute på dekk, og ha belysning i redningsvesten. Jeg har montert ekstralys i redningsvesten. I tillegg til det ordinære lyset, har jeg montert et lys man klistrer på baksiden av den gule pontongen, som lyser opp hele pontongen.
- Man kan montere AIS sender i redningsvesten. Det har jeg montert. Mer om det her: AIS MOB Man får da opp posisjonen til den forulykkede på kartplotteren. 
- Man kan markere MOB posisjon på kartplotter. Normalt en rask og enkel ett eller totrykksoperasjon.

AIS MOB sender som monteres inni redningsvest

Hvordan manøverere båten tilbake til personen? 
Her er det noe som heter Williamsons turn. Det går ut på at man straks endrer kursen ca 60 grader. Deretter tar en drøy 180 graders tørn motsatt vei til man er på vei tilbake til MOB. Man går deretter inn på lo side av MOB. Man bruker da vinden til å trykke båten de siste metrene til personen, i tillegg til at man skaper le for personen med mindre bølgeskvulp.

Hvordan få tak i personen?
Dersom personen er bevisst, kan man benytte kasteline. Kastelinen kan kastes mot personen, eller man sleper den etter seg og går i en bue rundt personen, til han eller hun får tak i lina.
Dersom personen er bevisstløs, må man komme seg helt inntil, og få huket et tau eller lignende i personen. En båtshake er nødvendig for å huke tak i løfteslingen eller D-ringen på redningsvesten. Straks man har fått tak med båtshaken, må man strekke armen ned, så lang man klarer å gjøre den, og få en krok festet eller et tau tredd gjennom. Dette fungerer på seilbåt, der fribordet er ca en armlengde. Har man høyere fribord, er man avhengig av andre hjelpemidler.

Kone får tak i "personen" med båtshake.

Hvordan få personen ombord? 
Er det flatt hav, så er det relativt greit å ta personen opp på badeplattform eller via badestige. Men må personen opp fra siden, så er det helt håpløst å løfte personen opp. Særlig om man er alene. For oss som har seilbåt, så har vi heldigvis wincher ombord, og kan benytte oss av et fall, og dermed winche personen opp. Måten vi benyttet var følgende:
- Få tak i person med båtshake. Våre redningsvester er utstyrt med en rød løftesling som er en liten halvmeter lang.
- Huk fast kroken på en sikringsline, andre enden festes i rekkewire.
- Gjør klar fall, og fest fallet i sikringslinen.
- Winch personen opp på dekk.
- Er man alene og MOB er bevisstløs, så åpnes en takluke, og personen slippes ned der. (fremfor å forsøke å løfte den våte personen bak til cockpit og videre ned nedgangsluke)

Øvelse gjør mester. 
Tror man at man skal få til dette uten å øve, så får man tro om igjen. Jeg tok med meg kone ut på sjøen for å trene. Før treningen begynte, varslet jeg til Kystradio Sør om øvelsen, slik at de var klar over dette i tilfelle de skulle få inn noen bekymringsmeldinger fra andre båter, eller personer på land. Vi slengte hesteskobøyen i sjøen, og skulle "redde" denne. For å gjøre øvelsen noe mer realistisk, så lagde vi en regel som sa at hesteskobøyen veier 100kg. Det vil si at vi ikke hadde lov å løfte denne opp fra vannet med håndmakt. Vi øvde deretter en og en. Det vil si at vi trente på å gjøre det hele alene. En person skulle alene manøverere både båt, og få tak i bøya og få den opp. Den andre personen stod rolig og observerte.

Man må legge seg helt ned for å rekke ned til bøya med en krok

På første forsøk gikk det ikke helt bra. Det tok lang tid og det krevde to-tre forsøk å få til Williamsons turn og komme tilbake i en båtshakes avstand til bøya. Men til slutt fikk vi det til begge to. På andre forsøk hadde vi seil oppe. Det betyr at vi først måtte få inn seilene i full fart, starte motor, og deretter ta Williamsons turn. Det gikk mye bedre på andre forsøk. Vi kom oss til "pasienten" på første forsøk, fikk festet en krok i bøya og fikk winchet den ombord.

Når sommeren kommer og det blir varmere i vannet, skal vi gjøre øvelsen igjen, men da ved at en av oss hopper i sjøen. Til slutt la jeg sikringslina som ble benyttet i ferskvannsbad og deretter til tørk. Meldte fra til Kystradioen om at øvelsen var over, og vi returnerte til havn.

Comments

Popular posts from this blog

Raspberry Pi i båt (del 1 - bygging og programmering hjemme)

Vårpuss: Rubbing og polering av skuteside - forbannet mikrofiber

Lei av frossen melk og tomme batterier? - Nytt kjøleaggregat