Nødreparasjon av autopilot

Lite kjekt er det når ting går i stykker. Og enda mindre kjekt er det når det er autopiloten. Og enda mindre kjekt når det skjer mens man er på vei over Nordsjøen, og har ca 25 timer seilas igjen, + returen. Når man i tillegg er shorthanded, så er autopiloten et must å ha. 

Noen få timer etter avgang fra Haugesund, med kurs mot Shetland, triller alle kulene i drivenheten ut. Det første man tenker da er "huff". Skal man snu? Skal hele turen, som har vært planlagt i flere måneder, måtte avlyses pga en dum autopilot? Vi bestemte oss for å fortsette. Vi var to stykker ombord, og ble enige om at vi, i verste fall, bytter på å håndstyre, en time hver. 

Midt ute på havet bestemte jeg meg for å forsøke å reparere drivenheten. Alle kuler og løse deler ble samlet sammen. Drivenheten ble løsnet fra styret, og tatt med ned i salongen. I 2-3 meter bølger, ble reparasjonsarbeidet satt i gang. Det var den sorte plastikkringen (se bildet under) som hadde sprukket. Jeg limte denne med superlim, puttet alle kulene på plass igjen, og skrudde det hele sammen. Autopiloten fungerte da fint i 10-12 timer, før alle kulene ramlet ut igjen. 

Den sorte plastikkringen holder kulene på plass, samt er friksjonsflaten mot drivbeltet. Denne hadde sprukket. 
Båten holdt seg nå på kurs av seg selv. Vi var på kryss med ca 40 grader vindvinkel, og med godt trimmede seil, så hold båten seg helt på kurs i 4-5 timer, uten behov for ratting. Tiden ble benyttet til ny reparasjon. Denne gang benyttet jeg tec7. I tillegg la jeg ei stripe gorillatape utenpå, for å forsterke det hele.

Limt med tec7 og gorillatape. Her etter det hadde sprukket opp igjen. 
Den nye løsningen holdt hele veien inn til Shetland, men ved nærmere inspeksjon etter å ha kommet til kai, så jeg at den var i ferd med å sprekke opp igjen. Jeg gikk inn på DIY sjappen i Lerwick og kjøpte tokomponent plastlim og reparerte ytterligere en gang. Sjekket også med den lokale Raymarineforhandleren om muligheter for å skaffe ny drivenhet på kort varsel, men det lot seg ikke gjøre. Reparasjonen med tokomponentlim holdt faktisk hele veien hjem til Haugesund. Først dagen etter ankomst Haugesund, da båten skulle flyttes fra Haugesund til hjemmehavn noen mil unna, så trillet kulene ut igjen. Nå blir det ikke flere reparasjoner. Ny autopilot er bestilt. 

Drivenhet i deler. 
 Så moralen får være at man alltid bør ha godt lim ombord. Både superlim som tørker hurtig, og tec7 eller lignende. Man kan sikkert spandere ei tube tokomponent i beredskap også. Gaffatape eller gorillatape er også et must. Jeg liker gorillatapen best. Den er enda sterkere og hefter enda bedre enn gaffatapen.

Comments

Popular posts from this blog

Raspberry Pi i båt (del 1 - bygging og programmering hjemme)

Vårpuss: Rubbing og polering av skuteside - forbannet mikrofiber

Lei av frossen melk og tomme batterier? - Nytt kjøleaggregat