Seile til Shetland - for aller første gang

Man er jo litt eventyrlysten. I det øyeblikk man bestemte seg for å kjøpe seilbåt, så kom også tankene om å utvide horisonten til å rekke noe lengre enn skjærgården. Har man en brukbar seilbåt er det jo i grunn kun jordkloden som setter begrensningene for hva man kan finne på av eventyr. Overaskende nok var det konen som foreslo at vi burde dra til Shetland. Jeg hadde selv tenkt tanken, men ikke våget å nevne det enda. Fra vi kjøpte båten, og idèen om Shetland kom (den kom ganske umiddelbart), skulle det ta to og et halvt år før drømmen ble realisert. 

En sammenfattet video av turen finnes her. En kort og en lang versjon.





Med to små barn, krever en slik tur en del planlegging. Barna skulle ikke være med, så de måtte plasseres hos besteforeldre. Høsten 2018 pekte vi oss ut himmelsprett og pinsehelga som mål. Vi fikk da nesten to uker på oss, med kun å bruke ca en uke ferie fra jobb. Barnevakt hos bestemor og besten ble avtalt tidlig. Planleggingen var offisielt i gang. Sikkerhet, bølger og vær var det store temaet. Vi brukte en god del tusenlapper på sikkerhetsmessige oppgraderinger. Treplugger, sikkerhetsline, nye offshore redningsvester, redningsflåte og AIS sendere til å montere i redningsvestene. AIS senderene kan du lese mer om her.

Med sikkerheten i orden var vær og bølger neste tema. Om det finnes 50 ulike vær og bølgemeldinger å velge mellom, så sjekker man i alle fall 60 av dem. Og alt man finner av nyttige blogger og youtubevideoer blir lest og sett minst tre ganger. Ja dere kjenner dere sikkert igjen, både dere som planlegger tur, og dere som har vært på tur, men mimrer tilbake til første turen. Vi skulle på tur, alene, og uten mannskap som hadde vært på tur før. Hvordan ville bølgene bli? Hva er høye bølger? Hvordan føles to meter? Fire? Seks? 10 sekundmeter, 15, 20? Utallige reiseskildringer og videoer ble lest og sett. Mye inspirasjon ble funnet på videoene til Erik Aadneraa.

Så var endelig avreisedagen der. Onsdag før himmelspretten. Og værmeldingene var gode allerede første dag. Riktignok kuling denne dagen, men det skulle roe seg ned til 6-8ms kl 0300 natt til himmelspretten. Perfekt. Vi innlosjerte oss i båten i Haugesund havn onsdag i åttetiden. Vi var trøtte og sovnet umiddelbart og glemte selvsagt å sette på vekking. Heldigvis våknet jeg i ett tiden om natten. Jeg startet båten for å gå bort til bunkersbrygga og toppe opp tanken. På vei bort til bunkersbrygga triller det ut 21 kuler fra autopiloten. Skulle turen vår, som var planlagt så lenge, spoleres på dag 1?

21 kuler trillet ut. Autopiloten er ubrukelig.
Jeg bestemte meg raskt for at dette ikke skulle få ødelegge turen. Over skulle vi, om vi så skulle håndstyre hele veien. Årsaken til havariet var at den svarte plastringen hadde sprukket. Jeg limte den sammen med superlim. Båten ble bunkret og ca kl 0300 la vi ut. Fortsatt noe rufsete sjø, omlag 3-4 meter kan jeg tenke meg, men det roet seg raskt. Vi fikk fantastiske forhold; Blå Swix. Seilte avgårde i god fart og kurs i 6-7ms vind. Autopiloten fungerte bra. Mer om autopilotreparasjonen her.
Ca kl 0400. Vi vinker farvel til Norge. 
Etter en stund havarerte autopiloten igjen. Men jeg fikk båten til å styre seg selv. Vi var på skarp kryss, med vinden inn ca 40 grader. Jeg trimmet ned storseilet en del og fikk båten i fin balanse. Båten holdt kursen meget bra. Vi gikk riktignok en del av kurs, da vinden var rett imot oss. Vi havnet en del av kurs, men båten gikk godt, og vi hadde fine forhold. Rundt 10ms vind og 2m bølger. Ca 80nm ut i havet startet vi motor og prøvde å gå mot vinden for å vinne høyde, men det ble stampesjø. Bølgene som var ellers så behagelige på kryss, herjet og slo noe helt forferdelig i båten når vi gikk opp i vindøyet. Vi falt derfor av igjen, heiste seil, og fortsatte på kryss. Vi kom enda lenger av kurs, men vi hadde en meget behagelig seilas, og vi slapp å håndstyre. Autopiloten ble reparert igjen, men denne gang med tec 7. Den måtte derfor få ligge nede i salongen å herde i noen timer. 
Jotunfeltet forut. Godt av kurs i forhold til den rette linje mellom Haugesund og Lerwick.
Godt inn på engelsk sektor, ebbet vinden ut, og vi gikk for motor i 12 timer. Vi vant høyde. Og omtrent 7 timer fra Shetland blåste det opp igjen. 5-6ms medvind. Vi heste genakker og surfet inn det siste stykket. Turen over gikk helt smertefritt. 8 timer uten autopilot, men båten styrte seg selv. Både vind og bølger var godt innafor det komfortable, selv om det var kjedelig å gå for motor i 12 timer. Turen over tok 40 timer nøyaktig. Og distansen ble 225nm. (rett linje er 200nm nøyaktig) 

Med logum skal byggja land

Vanlig frokostdrikke på Shetland

Delikatesser til lunch

Vi fikk oss fire netter i Lerwick. En dag i sentrum, med båttur ut til Noss for å se på fuglelivet. En dag i Scalloway der vi var på museum og gikk tur blant sauer og harer. Og en dag med leiebil der vi kjørte til Sumburghead. To komponents plat lim ble kjøpt i DIY sjappa på kaien, og autopiloten reparet atter en gang. (denne gang skulle den faktisk holde hele veien hjem) Værmeldingene tilsa at det var på tide å komme seg hjem. Hjemturen gikk også meget bra. Vi startet med en fin slør et godt stykke utover. Igjen fikk vi 12 timer med vindstille og motorgang. Igjen fikk vi motvind, og måtte gå kryss godt ut av kurs. Og til slutt havnet vi inn i restene av en kuling. Vi fikk vind opp mot 15ms og bølger opp mot 5m. Vi hadde både vind og bølger inn tvers, og båten klatret over bølgene som en drøm. Båten holdt god fart, og 5m bølger ble egentlig bare morro. Selv konen syntes det var morro å ri over bølgene. Retningen var fin, og vi vant høyde. Vi skled inn i Haugesund havn etter 215nm og 38 timers seilas. Fire timer etter ankomst, hamret tor løs og det ble et heftig vær. Det føltes da meget godt å ligge i havn. Erfaringene med turen er at båten klarer det meste. Mannskapet klarer også det meste, så lenge man unngår sjøsyken. Men nordsjøbølgene er krappe, selv om de bare er 1-2 meter. De herjer såpass med båten at å gjøre noe som helst annet enn å styre eller sove er bortimot umulig. Jeg fikk kokt noe kaffe i de roligste periodene, men det skjedde ikke uten søl. Alt i alt en flott opplevelse, og det frister til gjentakelse. 

Perfekt nordsjømiddag. Kald ravioli rett fra boksen. 

Flott ankomst til Haugesund. Blikkstille og soloppgang. Fire timer senere kommer århundrets mest heftige tordenvær. 




Comments

Popular posts from this blog

Raspberry Pi i båt (del 1 - bygging og programmering hjemme)

Vårpuss: Rubbing og polering av skuteside - forbannet mikrofiber

Lei av frossen melk og tomme batterier? - Nytt kjøleaggregat