Sist vi var på Shetland var i 2019. Immigrasjonsprosessen den gang var særdeles enkel. Det var fredag ettermiddag rundt kl 17-18. Vi kontaktet havnevakten på VHF kanal 12, og fikk beskjed om å komme på havnekontoret mandag i åpningstid for å vise frem pass og fylle ut et skjema. Hele prosessen var omtrent like komplisert (eller enkel) som innsjekkingen i ei gjennomsnittlig norsk gjestehavn.
|
Papirkart på plass, og det føres bestikk hver time. Ja, faktisk opplevde vi at kartplotterene gikk i svart, men vi klarte å vekke liv i dem igjen.
|
Etter BREXIT er immigrasjonsprosessen blitt noe mer komplisert. Prosessen er nå lik for europeere som for folk fra resten av verden. Det innebærer at det gule Q flagget SKAL heises. (Myndighetene påpekte dette igjen og igjen.) Det innebærer også at det skal fylles ut et skjema som heter C1331. Dette skal sendes inn etter ankomst, men før man forlater båten. I tillegg skal havnevakten fortsatt kontaktes på VHF 12. Og etter ankomst skal man ringe Border Force. Og man skal også ringe National Yachtline. Og man får ikke forlate båten før man er klarert. Kort oppsummer:
- Heise Q flagg før man kommer innenfor 12nm grensa
- Kontakte havnevakt på VHF 12
- Sende inn C1331 skjema ved ankomst
- Ringe Border Force North
- Ringe National Yachtline
- Bli i båten til man får beskjed om at man er klarert
|
Q flagg heist. Dette var ekstremt viktig. (ble det påpekt gjentatte ganger)
|
Når vi snakket med både Border Force og National Yachtline, påpekte de grundig, flere ganger, at vi IKKE må ta ned Q flagget, og IKKE må forlate båten før vi får beskjed om å kunne gjøre dette. Prosessen tok rundt halvannen time. Dvs vi ble sittende i båten i halvannen time før vi ble oppringt og fikk beskjed om at nå kunne vi ta ned Q flagget og forlate båten. Vi benyttet tiden til å rydde, dusje og kle oss om.
Det skal tilføyes at de var veldig hyggelige og hjelpsomme på begge telefonene, samtidig som de strengt påpekte dette med Q flagget og holde seg på båten. Mer info om immigrasjonsprosessen her:
Lerwick Harbour - Prepare your visit |
Haggis stack - Nydelig måltid servert på Da Steak Hoose (like oppi gata ovenfor Anderson & Co) |
|
Vi traff på feiringen av Queens Platinum Jubilee - 70 år på tronen. Nå er nok ikke tettheten av royalister veldig høy på Shetland, men noe markering var det uansett.
|
Vi hadde egentlig planlagt en kompistur til Shetland i 2020, men dette ble effektivt stoppet av Covid. Nå var turen inne for å gjøre et nytt forsøk. Turen stod lenge i fare for å bli avlyst, på grunn av meldt kuling fra nordvest. Meldingene roet seg imidlertid noe ned, og den nordvestlige vinden dreide noe mot nord. Likevel var vi lenge i tvil om vi skulle sette seil eller ikke. Beslutningen ble å gjøre et forsøk. Dersom det gikk dårlig, skulle vi snu og seile hjem igjen med medvind. Værmeldingen ser man nedenfor. Det ble skarp kryss hele veien over. Vi måtte slå 3 ganger, og gikk på nordlig, svakt nordøstlig kurs i totalt ca 5 timer. Noe frustrerende når vinden et øyeblikk dreide med vestlig, men etter noen timer dreide den mer nordlig igjen, og vi kom oss frem på 41 timer, og 229 utseile nautiske mil. (Det er temmelig nøyaktig 200nm i rett linje)
På hjemturen var det meldt vestlig svak vind til å begynne med, deretter vindstille, så nordlig frisk vind opp mot 10-11ms. Og rett fikk de. Vi seilte i 6 timer platt lens med genakker. Holdt rundt 5,5 knop. Deretter ebbet vinden ut, og vi gikk for motor i 15 timer. Solen skinte, og livet var herlig. Så begynte nordavinden å ta seg opp, og det ble en fantastisk slør med fart mellom 6 og 7 knop. Fortsatt sol og sommer. De siste 5 timene inn mot norskekysten, tok vinden seg opp til 11-12ms, og det ble noen ufattelig krappe og fæle bølger skrått bakfra, som herjet noe voldsomt med båten. Vi holdt imidlertid en fart på 8-9 knop, så det var jo til en viss grad ganske morro også. Men det var deilig å komme innaskjærs og finne roen.
|
Sommerlig stemning i cockpit |
|
Heldigvis hadde de fortsatt favorittølet på vinsjappa i gågata |
|
Nydelig solnedgang og nydelig slør 7ms og 7 knop |
Spennende å lese om turen deres. For en som tenker ta turen I 2025 var dette nyttig inspirerende. Takk som delte.
ReplyDeleteMvh Hel-G