Sommertokt 2025 - Danmark/Sverige

 Vel tilbake i Norge etter å ha bodd i Thailand i 2,5 år, var gleden ekstra stor når ferien nærmet seg. Vi landet på at vi ville seile til Danmark og Sverige. Fra vestlandet er jo det et stykke, men likevel ikke den lengste seilturen vi har hatt. Sommeren 2021 seilte vi til Trøndelag og Kyrksæterøra, en tur som faktisk var en liten smule lengre enn årets tur. 

Læsø saltsyderi

Årets tur gikk i følgende rute: Haugesund - Kvitsøy (kort overnatting før Jærhavet) - Lindesnes - Skagen - Ålbæk - Strandby - Læsø - Björkö - Mollösund - Huöarna - Grimstad - Strandholmen - Lillesand - Lista - Haugesund


Det fine med årets ferie var at vi hadde sol, pent vær og stort sett over 20 grader hele tiden. Kun avbrutt av noen heftige tordenskrall i ny og ne. 3 av stoppene våre var uplanlagt, og vi stoppet fordi det rullet inn torden. Det er ikke veldig festlig å seile i torden, selv om sjansene for å bli truffet er mikroskopisk. 

Strandholmen - 27 grader og alt av kalesjer nede

I Danmark har vi vært før, så vi visste hva vi kom til. Det er havner, sjømat, sykler, og et ganske annet båtliv enn vi er vant med i Norge. Skjærgård finnes ikke, og man blir stort sett liggende i havner hver natt. Forskjellen fra sist gang er at sist (i 2020) var Danmark fortsatt noe rimeligere enn Norge, men de siste årene har prisene steget enormt i Danmark. Ingenting er billig lenger. Man må fort ut med 1500 norske for en lunch til 2 voksne og 2 barn, og fort 2000 norske for 4 friterte rødspetter til middag. Diesel og havneavgifter er også vesentlig dyrere enn hjemme i Norge. 
Bading midt ute på Skagerak

Sverige var nytt for oss, og der fant vi en eventyrlig skjærgård. Vi styrte bevisst unna de travle og populære havnene, og la oss til langs berget på Björkö og Huöarna. Stoppet i Mollösund var uplanlagt, pga torden, men det var en fin plass å stoppe uten at det var for travelt. Båttrafikken derimot, var helt sinnsyk. Jeg har aldri opplevd så tett trafikk før. Man seilte i kø. Særlig nord for Stocken. Rett som det var, skulle en utålmodig båt forbi, selv om fartsgrensa var 5 knop. (som oftest med norsk flagg på hekken) Å navigere i farleder der det knapt er plass til to båter i bredden krever full konsentrasjon. Til tross for dette, skal vi antagelig tilbake til Sverige neste år, men seiler nok utaskjærs om været tillater det. 

Gjennom Sotekanalen

Godfika i Mollösund

Råbjergs mile - en vandrende ørken

Tidlig morgen etter nattkryssing av Skagerak - straks ankomst Skagen




Comments

Popular posts from this blog

Raspberry Pi i båt (del 1 - bygging og programmering hjemme)

Vårpuss: Rubbing og polering av skuteside - forbannet mikrofiber

Lei av frossen melk og tomme batterier? - Nytt kjøleaggregat