Lei av frossen melk og tomme batterier? - Nytt kjøleaggregat

Vi har nå vært lykkelige båteiere i ett år, og vi var lenge meget imponert over kjøleboksen vår. Det var ikke måte på hvor mye den kjølte. Ja den var så effektiv at melk og andre matvarer frøs til. Etterhvert fant vi ut at frossen melk ikke har helt de samme egenskapene som flytende melk. En del andre matvarer blir faktisk ødelagt av å bli fryst.




Det må da gå an å justere temperaturen tenkte vi. Og vi justerte i vei på termostathjulet. Men det viste seg etterhvert at det hadde liten effekt. Vi kunne justere så mye vi ville, men kjøleaggregatet fotsatte å dure i vei på full pupp, hele dagen og hele natten. Matvarene var fortsatt frosne, og batteriene relativt tomme om morgenen. Kjøleaggregatet avgir også mye støy. Og om vi ligger i havn med landstrøm, så støyer også batteriladeren en del. En midlertidig løsning på problemet var å slippe en temperaturmåler ned i boksen, for så å manuelt skru av kjøleboksen i perioder. Etterhvert som temperaturen krøp opp mot 5-6 grader, slo vi den på igjen. Kjølelagringen i matvarene var tilstrekkelig til å holde på kulden natten over.

Så, en noe mer permanent løsning. Antagelig kunne dette problemet blitt fikset ved å installere en ny termostat til et par hundrelapper. Men så fristet det også med nytt aggregat med smart energistyring. Det fristet også med en O-ringsevaporator, som fungerer som fryseboks inni O-ringen. Og mens vi talte båtpenger og vurderte det hele, så opplevde vi også at kjøleaggregatet ikke ville starte. Først etter 4-5 av- og påslåinger, så startet det. Beslutningen ble dermed enkelt å ta og følgende ble handlet inn på seatronic.no:
- Nytt kjøleaggregat med O-ringsfordamper, kr 4.999,-
- Smart energy control, kr 1.699,-
- Lokk til O-ringsfordamper, kr 221,-
Og det skal sies at Seatronic imponerer gang på gang hva leveringstid angår. Mindre enn 24 timer, nærmere bestemt 23 timer etter at jeg trykte på bestillknappen, så fikk jeg hentemelding fra postkontoret. Pakken gikk da med ordinær pakkepost. Jeg bestilte ikke noen over-natten forsendelse.

Så var det å gå igang med installasjonen. Jeg så for meg at det kom til å bli en stor jobb, men det hele var unnagjort på to og en halv time. Termostaten som følger med aggregatet skal ikke benyttes når man bestiller smart energi kontroll (SEC). Da skal eget potensiometer som følger med SEC benyttes. Huset til dette potensiometeret var opp-ned. Dvs at kabelutgangen var på oppsiden. Det likte jeg dårlig, og jeg flyttet derfor hele potensiometeret over i huset til den medfølgende termostaten. Den hadde kabelgjennomføringen på undersiden. For å hindre kablene i å skli ut, slo jeg et strips rundt som en slags stopper på innsiden av hullet. Det vises på bildet under.

Pot-meter montert i termostathus. Kabler sikret med strips. 
Den ferdige installasjonen oppi kjøleboksen ble jeg godt fornøyd med. Jeg valgte å legge all kabling åpent i boksen, for å unngå for mange penetreringer. Jeg tror dette skal gå helt fint. Kablene er festet i gassrøret til O-ringen, og det helt åpne stykket ved temperaturføleren sikret jeg med medfølgende aluminiumstape. Om jeg etterhvert skulle være misfornøyd med åpen kabling, ligger det rikelig med kabel kveilet inni boksene, og jeg kan enkelt borre hull og gjøre om til skjult kabling. O-ringen har også et lokk på toppen, noe som gjør at man får en liten fryseboks. Kabler og gassrør går gjennom et prefabrikert hull i bunn av boksen, som ble behørig forseglet med våtromssilikon etterpå. 

Ferdig installasjon i kjøleboks
Aggregatet står i "søppelskapet" under kjøleboks og vask. Det nye aggregatet er noe mer kompakt enn det gamle, og jeg fikk dessuten montert det ca 10cm lenger inn i skapet. Det blir dermed litt mer plass i søppelskapet, noe som gir bedre lufting til kjøleaggregatet.  Gassrørskoplingene har innebygd ventil, som gjør at man enkelt monterer dette selv. Det er ikke behov for å trykke opp gass etter installasjonen. Kabler og gassrør ble sikret med strips. Den lille blå boksen til venstre er den smarte energistyringen. Den skal justere hastigheten på aggregatet til det som er nødvendig. En tradisjonell termostatstyring ville slått aggregatet av og på, og det ville dermed støyet mer og brukt mer strøm. Dessuten har SEC en funksjon som gjør at man får mer kjøling når man har landstrøm eller motorlading. Ved batteridrift, reduseres kjøleeffekten noe for å spare strøm.

Ferdig installert aggregat
Etter installasjonen var ferdig, slo jeg på det hele, og slapp et termometer oppi O-ringen. Etter kun 3-4 minutters drift var det allerede -2° i fryseboksen. Jeg slo det hele av, pakket sakene og dro hjem. Jeg gleder meg til å få testet det hele til helgen, og forhåpentligvis vil vi erfare kraftig redusert strømforbruk.

Comments

  1. Hei, vi har kjøpt tilsvarende kjøleaggregat men synes at O-ringsomformeren virker for spinkel i bunn til at man kan sette ting der. Hva er deres erfaring?
    Mvh Øivind Sørum

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei. Jeg har ikke tenkt tanken en gang. Jeg har ikke reagert på at noe ser spinkelt ut med andre ord. Vi har brukt fryseren til isbiter og is og alt fungerer fint.

      Delete
  2. Hei, hvilket merke er aggregatet? Det ser ut som installasjonen tar en del plass i kjøleboksen? Vi trenger all den plassen vi kan få…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei. Merket er Isotherm. Det er riktig at O ringsfordamperen tar litt plass. Man kan også få fordamperen i flat utforming. Grunnen til å velge O ring er for å få en liten fryseboks. Vil man heller ha mer kjøleplass, så velg flat fordamper.

      Delete
  3. Hei. Har også kjøpt isotherm aggregat, men sliter litt med momentene som står oppgitt i manualen når man kobler sammen ventilene. Hvordan måler man dette?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Raspberry Pi i båt (del 1 - bygging og programmering hjemme)

Vårpuss: Rubbing og polering av skuteside - forbannet mikrofiber