Vårpuss: Rubbing og polering av skuteside - forbannet mikrofiber

Egentlig skulle jeg ha båten på slipp, men i år ville ikke båten balansere på kjølen, og dermed gikk ikke det. I fjor gikk det helt fint, og eneste forskjell er 130 liter vann i ferskvannstanken. Men jeg fikk i alle fall baugen litt opp av vannet og fikk sett under båten. Den så meget ren og pen ut (bunnbehandlet med Seajet i fjor), så noe bunnbehandling er ikke nødvendig i år. Til neste år får jeg møte opp med tom ferskvannstank og legge i litt ballast i kjettingkassen forut. 




Skutesiden ønsker jeg imidlertid å få polert, slik at det skinner av gliset. Men du verden for en tung jobb i henge halvveis nedi sjøen på en smal utrigger. Jeg begynte med å smøre saltsyre i vannlinja for å få unna litt groe der. Etterpå spylte jeg med høytrykksspyler, skrubbet med Jotun båtvask, og ny runde med trykkspyleren. Til slutt var det rubbing med Jotun Marine Rubbing, og sluttbehandling med Jotun Hard Wax. Jeg synes disse produktene er greie å jobbe med, og gir et godt resultat. 

Men, i fjor kjøpte jeg en svindyr mikrofiber poleringsklut til hundrevis. Den må være tidenes dårligste kjøp. Man kan gnikke og gnukke til man blir blå og grå i huden, mens helligdagene bare står der og flirer seg skvett ihjel av deg. Jeg fant frem et godt gammeldags håndkle som jeg klippet i passe store biter, og brått hadde jeg de beste poleringsklutene noensinne. Jeg fikk tatt livet av helligdagene lett som en lek, og skutesida ble blank og fin. 

Frottè VS Mikrofiber (1-0) 

Comments

Popular posts from this blog

Raspberry Pi i båt (del 1 - bygging og programmering hjemme)

Lei av frossen melk og tomme batterier? - Nytt kjøleaggregat