Ferien 2019 - Klimaflyktninger

Sommerferien i år skulle i utgangspunktet benyttes i hjemlige farvann, typisk ryfylkebassenget eller Sunnhordland. Vi følte vi fikk seilt fra oss da vi var til Shetland i månedsskiftet mai/juni, og hadde derfor ikke noe behov for å gjøre unna nautiske mil. Men ferien nærmet seg, og langtidsværmeldingene var ikke annet enn begredelige. Regn, skyer, vind og 13-14 grader var utsiktene for vestlandet. Beslutningen om å komme seg til sørlandet ble derfor tatt. Ikke noen superværmeldinger der heller, men litt mer sol og temperaturer på rundt 20 grader er vesentlig bedre enn 13 grader og regn.

For å komme oss effektivt til sørlandet bestemte vi at far i huset skulle seile alene til Lindesnes. Jentene skulle kjøre bil dit, og mønstre på der. Svigerfar meldte sin interesse for å være med som mannskap, og dermed gikk seilasen non-stop til Lindesnes.

For de som er interessert i flere detaljer om havnene vi har besøkt, gå til DENNE siden.

Fra Båly gikk ferden til Mandal og Sjøsanden. Vi la oss like greit på svai utenfor stranda, og kom oss inn med jolla. Her svaier man vestover uansett vindretning. Strømmen ut fra mandalselva sørger for dette.
På svai ved Sjøsanden
Det å klimaflykte til sørlandet skulle senere vise seg å være en kjempesuksess. Vi hadde stort sett sol og lune temperaturer hele veien. Vi hadde to dager med gråvær, ellers stort sett pent. I Mandal traff vi på noen hyggelige fremmede, som senere skulle vise seg å ikke være så fremmede likevel. Vi fant etterhvert ut at far i huset hadde gått i samme klasse som far på en av de andre båtene. Vi avtalte å ferdes videre sammen til ei øy som heter Åloøya.

Fortøyd i bergveggen på Åloøya. Fantastisk flott plass, men dårlig egnet for små barn. Bratte bergsider og vanskelig ilandstigning for de minste.
Vi holdt følge med disse tre andre båtene i 8 dager og ble godt kjent med dem alle. Det ble 8 hyggelige dager som forsvant i en fei. Fra Åloøya gikk ferdeg videre til Olavsundet, der vi ble liggende i 4 dager. Her har vi vært før, men da med gråvær og mye vind. Denne gang hadde vi sol og bikinitemperaturer.

Obligatorisk med tur opp til kystfortet.

Fortøyd sammen med våre nye ferievenner, samt en tilfeldig bergenser. Seilbåtene kommer ikke helt inn til brygga pga dybde, så en smart løsning med å kile båtene mellom motorbåtene funket fint.
Fra Olavsundet gikk ferden videre til Kristiansand. Også her ble vi liggende i 4 dager. I Kristiansand fikk vi besøkt dyreparken, Aquarama badeland og Setesdalsbanen.

Kardemommeby

Setesdalsbanen. En reise tilbake i tid.

Ferden videre gikk til Øster Kuholmen. En flott plass som nylig har blitt oppgradert betydelig. Her er brede barnevennlige brygger, klaterløype, husker, sandstrand (med mye skarp østers), grillplasser, toalett, med mer. Vi fikk en av gråværsdagene her, men på dag nr to kom sola tilbake, og vi fikk noen flotte dager her. Farvannet er grunt, så man skal gå forsiktig med seilbåt. Vi stikker 1,85m, og subbet så vidt nedi gjørma.

Bred og flott trebrygge på Øster Kuholmen
Etter noen dager på Øster Kuholmen, gikk vi tilbake til Båly. Det var der jentene hadde satt fra seg bilen. Værmeldingene tilsa noen dager med sol, så vi ble liggende her i noen dager før vi satte kursen tilbake til vestlandet. Vi fikk bl.a. en dag på ei strand i nærheten, vi fikk besøkt noen venner som har hytte i nærheten og vi fikk besøkt Lindesnes Lekeland. Fra Båly seilte far alene, og tok derfor en overnatting i Egersund. Når vi kom hjem, tilsa værmeldingene enda noen flotte soldager, så vi snudde i døra, og satte kursen inn i Ryfylke. Nærmere bestemt Skartveit. Her traff vi på noen båtvenner som vi traff i Flekkefjord for to år siden.

Sol og bading på Skartveit

Comments

Popular posts from this blog

Raspberry Pi i båt (del 1 - bygging og programmering hjemme)