Solo over Boknafjorden - Liten storm i kastene

Jeg hadde tilbragt helgen i Stavanger for å spe på med litt kunnskap om navigasjon, nærmere bestemt D5LA hos Baatskolen Poseidon. Søndagen var tiden inne for å komme seg nord over fjorden igjen. Det var sørvestlig frisk vind utpå. Værmeldingen tilsa 15ms og opptil 22ms i kastene. Nå er det jo ofte slik at det er kastevinden som fremstår som gjennomsnittsvind når man er utpå de mest utsatte stedene. Bølgevarselet sa 4-5m bølger. Så jeg var godt forberedet på at turen ville bli humpete. Jeg tenkte tanken på å la båten bli liggende, og heller hente denne senere, men jeg var i grunn aldri i tvil om at jeg ville oppleve en vindfull kryssing av Boknafjorden.

For de som er ukjent i området, så viser ikke bildet under tilstrekkelig til å se at sørvestlig vind kommer rett fra åpent hav og opp i fjorden. I så måten den verste vindretningen i Boknafjorden.



Jeg rundet Rennesøy på østsiden og hadde det relativt rolig langs nordsiden av Rennesøy. Etterhvert som jeg nærmet med vesttuppen av Rennesøy, gikk jeg på do og tisset, kledde meg godt, på med redningsvest og sikringsline og ellers gjorde meg klar til 45 minutter med høye bølger og konsetrasjon. Ferjene mellom Mortavika og Arsvågen var forlengst omdirigert til Hanasand.

I starten gikk det egentlig rimelig greit. Men omtrent midtfjords tok bølgene seg virkelig opp og begynte å slå båten såpass over på siden at det begynte å bli smått ubehagelig. Det var stummende mørkt og jeg så nesten ingenting. Bølgene fikk jeg først øye på når de stod som en høy svart vegg kun få meter fra båten. Øyehøyden min er ca 2,5m over havflaten og jeg så bølgetoppen komme mye høyere enn meg. Så det var vel liten tvil om at bølgevarselet hadde slått til og vel så det. Vindmåleren viste vind på 20-22ms på det jevne, og opp i 24ms i kastene.Jeg hadde både vind og bølger rett inn fra siden. Jeg endret kursen noe (se bildet over), og fikk sjøen inn litt skrått aktenfor tvers. Det gjorde underverker. Livet ombord ble straks mye mer behagelig. Det blir imidlertid mye mer krevende å styre båten når sjøen kommer inn aktenfra. Det må rattes langt mer. Men det kan man leve med.

Nå er det også sånn at å krysse Boknafjorden i sørvesten i området mellom Mortavika og Arsvågen, kanskje er den verst tenkelige plassen å krysse. Bølgene ville antagelig vært langt "snillere" om jeg hadde gått utaskjærs, vest for Rennesøy og opp Karmsundet. Og bølgene ville også antagelig vært mindre hissige om jeg hadde trukket meg et stykke lenger opp i fjorden. Men nå har jeg nå gjort det. De hissigste bølgene og sterkeste vinden jeg har seilt så langt. Og fint gikk det og en fin lærdom er at selv en liten kursendring kan ha veldig mye å si.

Comments

Popular posts from this blog

Raspberry Pi i båt (del 1 - bygging og programmering hjemme)

Vårpuss: Rubbing og polering av skuteside - forbannet mikrofiber

Lei av frossen melk og tomme batterier? - Nytt kjøleaggregat