Defekte forbruksbatterier - oppgradering til LiFePo

 I vinter begynte jeg å merke at batteriene var i ferd med å takke for seg. Selv på relativt lavt forbruk, falt spenningen godt under 12v etter kun få timer. Og tiden det gikk før lavvoltalarmen pep ble kortere og kortere for hver natt båten var i bruk. Jeg kunne raskt konkludere med at batteriene var i ferd med å takke for seg. De tjente en levetid på 5 år, noe som er i korteste laget synes jeg, men slett ikke uvanlig for blybatterier etter det jeg har hørt. 

Spørsmålet ble så hva man skulle kjøpe. En av utfordringene i vår båt er at batterirommet er nøye tilpasset de to stk 105AH blybatteriene som stod i. De to batteriene passet som hånd i hanske. Rundt batterirommet er det heller dårlig med plass til å bygge ut / modifisere, så for å gjøre jobben forholdsvis overkommelig, måtte jeg finne batterier som passet i eksisterende rom. Jeg kunne selvsagt kjøpt like-for-like, og fortsatt båtlivet med 210AH bly. Samtidig hadde jeg veldig lyst på litium. Jeg så gjennom spesifikasjonene på en rekke litiumbatterier og studerte dimensjonene på dem. Jeg fant ut at 2 stk Skanbatt 125AH ville passe. 

Trangt om plassen

Prismessig ville 2 stk nye 105AH blybatterier kostet omlag kr 6000,-. De to stk 125AH litiumbatteriene kostet 21000,-. Altså betydelig dyrere. Men så er det også slik at blybatteriene kan ban trekke omlag 50-60% av påstemplet kapasitet. Litiumbatteriene leverer hele den påstemplede kapasiteten. Det er to ulike måter å oppgi kapasitet på. Litium leverer ikke 100%. BMS (styringen på dem) kutter når det er rundt 20% restlading, men de er fremdeles testet og merket slik at den påstemplede kapasiteten er den kapasitet som blir levert før BMSen kutter. Skulle jeg hatt blybatterier som kan levere 250AH, måtte jeg nok hatt minst 400AH installert kapasitet, noe som ville kostet ca 10000,-, og ville krevd en større ombygging i båten. Fremdeles er litiumbatteriene omlag dobbelt så dyre, men så er det også forventet at de skal leve i 10-15 år, betydelig lenger enn forventet levetid på 4-8 år for blybatterier. Så dermed er de to valgene ganske like i pris. 

Andre fordeler med litiumbatteriene er at de har lav vekt, tar mindre plass og de kommer med blåtann slik at man via en app på telefonen har full oversikt over ladenivå, helse, forbruk, osv. Litiumbatteriene kan også lades veldig raskt, da de har en evne til å ta til seg langt høyere ladestrøm. 

Før man kjøper litiumbatterier må man også sjekke at laderen ombord kan lade litumbatterier. I vårt tilfelle kan den det. I tillegg er det anbefalt å ha en passe stor dynamo, ellers risikerer man varmgang og må eventuelt installere en regulator i tillegg. Vår dynamo er 110A, og jeg satser derfor på at det skal gå greit. Batterileverandøren mener det skal gå veldig fint, men man bør sjekke for varmgang i begynnelsen. (Vi har ikke merket tegn til varmgang) 

To stk litium 125AH ble kjøpt inn. Installasjonen gikk raskt og enkelt. Og siden har strøm aldri vært en bekymring ombord. Jeg har i ettertid ikke angret et sekund på at jeg valgte litium, og anbefales på det varmeste. 250AH kapasitet i kombinasjon med 110A dynamo og 150 watt solceller gjør at vi alltid har strøm nok. 


Comments

Popular posts from this blog

Raspberry Pi i båt (del 1 - bygging og programmering hjemme)

Vårpuss: Rubbing og polering av skuteside - forbannet mikrofiber

Lei av frossen melk og tomme batterier? - Nytt kjøleaggregat