Mistet deksel på topplanterne - LED pærer til besvær

 Da vi kjøpte båten merket vi at dekselet på topplanterna manglet. Dermed bar det opp i masta for å finne type / modell på lanterna og skaffe nytt deksel. Nytt deksel er ikke noe som selges løst i butikk, men må bestilles. Og prisen på et deksel er gjerne dyrere enn å enkelt og greit kjøpe ei komplett lanterne. Samtidig som jeg kjøpte ny lanterne, kjøpte jeg også LED pære. 

Deksel ble plukket av den nye lanterna og montert på eksisterende lanterne. Sannsynligvis er det fokka som har slått dekselet av i et slag, så for å gjøre lanterna noe mer solid, tapet jeg rundt med vulktape, i håp om at dekselet sitter bedre på. 

Det skulle imidlertid ikke gå mange månedene før LED pæra begynte å skape seg. Lyset begynte å blinke ukontrollert, midt på natta. Det samme skjedde på min forrige båt. LED pærene irrer og ser rett og slett ikke ut til å tåle å stå utendørs i maritimt miljø. Så langt har jeg kun dårlige erfaringer med LED i lanterner, og ingen positiv erfaring i det hele tatt, bortsett fra redusert strømforbruk da. Så jeg har nå gått tilbake til glødepærer i lanternene, og dropper LED i lanternene inntil videre. Det kan god tenkes at de lanternene som kommer med innebygd/permanent LED tåler miljøet bra, men å sette LED pærer i vanlige lanterner ser ikke ut til å være noen stor suksess. Godt mulig jeg prøver permanente LED lanterner når jeg skal montere sidelanterner på båten. (har kun tricolor + topplanterne i dag) 


Comments

Popular posts from this blog

Raspberry Pi i båt (del 1 - bygging og programmering hjemme)

Vårpuss: Rubbing og polering av skuteside - forbannet mikrofiber

Lei av frossen melk og tomme batterier? - Nytt kjøleaggregat