Streker i alle display

 Vi var i god driv. Rundt 10ms vind på rom slør gav oss en fart på ca 8 knop. Vi havnet i en ufrivilig "regatta" med en katamaran, og vi halte sakte men sikkert innpå katamaranen. Katamaranen førte genakker. Vi førte vanlig storseil og ei lita kryssfokke. At vi klarte å seile forbi en katamaran for genakker overrasket oss stort. Vi holdt en sørøstlig kurs og passerte Lindesnes fyr og var på vei ut i havet. Vi skulle imidlertid ikke til havs, men inn i Lindesnesskjærgården så vi måtte jibbe. Den forbiseilte katamaranen lå imidlertid like bak oss, så en jibb nå ville medført kollisjon. Vi måtte derfor vente til katamaranen jibbet, før vi kunne jibbe. Katamaranen jibbet like etter, og vi jibbet så. Vi havnet da bak katamaranen igjen, men det tok ikke mange minuttene før vi var forbi den igjen. 

Mens alt dette skjedde, streiket plutselig alle instrumentene. Samtlige displayer viste bare streker. Eneste som fungerte var kartplotterene, men de mottok ingen data om vind, fart, autopilot osv. Jeg har hatt et par kostbare feil med den nye båten vår (batteribank som streiket og thruster som streiket) og tenkte vel i grunn "faen ta" og så for meg nok en dyr reparasjon. 

Streker i alle display

Vel i havn i Imsasundet, begynte jeg å feilsøke. Jeg startet med å kople backbonekabelen fra, overalt i båten. (den blå kabelen i Raymarinenettverket). Deretter koplet jeg inn igjen ett og ett ledd fra kartplotter og utover i nettverket. Strekene i displayene ble til tall igjen, helt til et visst punkt. Og da fant jeg i alle fall ut fra hvilken forgrener feilen måtte ligge. Deretter koplet jeg fra alle spurkablene på den aktuelle forgrener, og koplet inn igjen en og en kabel helt til strekene kom tilbake. Og vipps, så var feilen lokalisert. Og heldgvis hadde jeg faktisk en reserve spurkabel liggende i båten. Jeg byttet den gamle (kun 5 år!) spurkabelen med en ny en, og alt fungerte perfekt igjen. 

Spur kabler er noe man gjerne har rikelig av, da de følger med i esken hver gang man kjøper noe fra Raymarine. Så moralen her er, ikke kast spurkabler man har tilovers. Heller ikke la dem ligge i esken som man stuer bort på loftet. Ta kabelen med i båten og ha den der som en reservedel. 

Synderen - defekt spurkabel


Comments

Popular posts from this blog

Raspberry Pi i båt (del 1 - bygging og programmering hjemme)

Vårpuss: Rubbing og polering av skuteside - forbannet mikrofiber

Lei av frossen melk og tomme batterier? - Nytt kjøleaggregat