Dieselfylling på havet

 Skal man på lengre turer, har man kanskje behov for å etterfylle diesel fra kanne underveis. Sist vi dro til Shetland i 2019, meldte problemstillingen seg. Vi hadde med to 20l kanner diesel, og det ble noen timer motor, så vi fant ut det var tryggest å etterfylle litt. Vi hadde ordinær helletut til kannen, men sant skal sies, det var ikke enkelt å treffe hullet i bølgene. Av de 20 litrene er jeg sikker på at minst en halvliter havnet på sjøen. 

Nå, når ny Shetlandstur nærmet seg, fant jeg ut at her måtte en smartere løsning på plass. Jeg hadde allerede liggende ei hevertpumpe fra Biltema i båten. Denne koster kr 79,- og er veldig kjekk å ha liggende om det skal suges opp noe vann fra her eller der. Jeg tenkte at det muligens kan funke å pumpe et par ganger i denne, og at dieselen så vil flyte fritt på hevertprinsippet etterpå. Og akkurat slik gikk det. Jeg satt frem dieselkanna, stakk pumpa nedi, gav to knepp i pumpa, og deretter fløt dieselen over av seg selv. 3-4 minutter, så var det hele gjort, uten en dråpe søl. 



Comments

Popular posts from this blog

Raspberry Pi i båt (del 1 - bygging og programmering hjemme)

Vårpuss: Rubbing og polering av skuteside - forbannet mikrofiber

Lei av frossen melk og tomme batterier? - Nytt kjøleaggregat