Montere gass og CO alarm

 Sikkerhet er viktig og en gasseksplosjon ombord kan kjennes noe ubehagelig og er noe man helst ønsker å unngå. Videre brukes båten en del vinterstid også, og Eberspächeren brukes da flittig. En lekkasje på eksosen vil kunne forårsake akummulering av CO inne i båten. CO er en luktfri gass som fortrenger oksygen, og vil kunne gi en smertefri og behagelig død. Til tross for at døden er behagelig, er den ikke nødvendigvis ønskelig. 

Det var derfor ikke nødvendig med lang og tidkrevende beslutningstaking når gassalarmer skulle bestilles. Det ble bestilt både gassalarm og CO alarm. Dette er to separate enheter, som skal monteres på to helt forskjellige steder. Gassalarmen skal monteres lavt. 30cm over dørken ihht installasjonsmanualen. Propan/butangass er tyngre enn luft, og legger seg lavt nede. Denne detektoren krever 12V strømforsyning. CO alarmen skal monteres høyt oppe, og går på batterier. 

CO alarm

Gassalarm


Selv om detektorer er installert, så forsøker vi å alltid huske på å stenge av gassen når komfyren ikke er i bruk. Alarmen tjener kun som en ekstra sikkerhet om vi skulle være uheldig å glemme dette. Eberspächeren forsøkes også unngått brukt på nattestid, så fremt det er mulig. Men på de kaldeste vinterdagene hender det likevel at den blir benyttet. Men så er det slik at, på vintertur, blir gjerne dieselvarmeren benyttet hele dagen. Og de voksne er kanskje ute og seiler, mens barna gjerne leker nede i båten. Så å ha en alarm for CO kjennes som en ekstra trygghet på alle måter. 

Comments

Popular posts from this blog

Raspberry Pi i båt (del 1 - bygging og programmering hjemme)

Vårpuss: Rubbing og polering av skuteside - forbannet mikrofiber

Lei av frossen melk og tomme batterier? - Nytt kjøleaggregat