Seaborne again!

 Det har blitt en stund siden sist denne bloggen ble oppdatert. Rundt tre år for å være nøyaktig. Grunnen til det er verken at vi har mistet interessen for båt eller blogging. Det skyldes enkelt og greit at vi har hatt et utenlandsopphold. Det dukket opp en mulighet gjennom jobb der vi kunne flytte til Thailand og jobbe på et verft der vi skulle bygge to stk offshore vindplattformer. Etter litt frem og tilbake takket vi ja til dette. Vi har også to små barn, som var hhv 6 og 9 år gamle da vi flyttet. 

Den ene av plattformene ferdig bygget og klar for sailaway. 

Da vi skulle flytte måtte vi vurdere om vi skulle selge båten eller legge den i opplag. Vi valgte opplag. Sett i ettertid var dette et klokt valg. Kronen har stupt og prisene på båter har steget betraktelig. Båten vår hadde en verdi på omlag halvannen million da vi reiste. I dag har den en verdi på minimum to millioner, gjerne enda litt mer. 

Vårt opphold er nå over, og vi er tilbake i Norge. Båten var ekstremt skitten og full av grønske overalt. Det ble tidenes vårpuss. Og straks grønsken var spylt av, så jeg at under grønsken var det mange små svarte prikker. Dette er eksosnedfall, da båten har ligget i opplag i ei havn som hyppig trafikkeres av større fartøy, samt at det også har ligget en del større fartøy i opplag. De svarte prikkene var veldig vanskelige å få bort. Båten vår er nå 10 år gammel, og i tillegg til vårpuss ble det utført storservice på motoren, inkludert bytte av drevbelg. 

Første tur på sjøen i nydelig vær.  

Gjennom de siste tre årene har jeg jevnlig fulgt med på statistikken på denne bloggen og jeg ser det er på det jevne over 500 lesere hver måned. Jeg setter veldig stor pris på at mine artikler blir lest, og det gir dessuten motivasjon til å fortsette å dele mitt båtliv. 

Nå ser vi frem til en 3-4 ukers sommerferie i båten. 

Comments

Popular posts from this blog

Raspberry Pi i båt (del 1 - bygging og programmering hjemme)

Vårpuss: Rubbing og polering av skuteside - forbannet mikrofiber

Lei av frossen melk og tomme batterier? - Nytt kjøleaggregat